torsdag 19 april 2012

Augmented reality

Häromdagen åkte jag fram och tillbaka till norra Normandie för att lämna barnen på vårlov hos farföräldrarna. Jag har åkt och kört den vägen en massa gånger och den är rätt trist. Motorväg genom platta landskap, rapsfält och skogsdungar, byar på avstånd, vägarbeten och industriområden.

Men så upptäckte jag Instagram, och min trista resa blev en spännande roadtrip, lite som film. Det var svårt att bestämma vilken sorts film det var för jag är inte så hemma på Instagrams effekter. Men en mörk film blev det.

Det började som ett drama från början på förra seklet. Män med hatt och matronor med förkläden handlar på detta mystiska slakteri (ni har väl sett Delikatessen?).

 Vid havet blev det en Nya-vågen film. Semestrande tonåringar i 60-talets Normandie som testar gränser med oförstående föräldrar filmade i bleka färger. Vespor, schaletter och solglasögon.

 Det här är vad jag kallar "Kristihimmelsfärdseffekten" efter söndagsskolplanscherna. Ett mystiskt ljus kommer från himlen. Närkontakt av tredje graden?

 Efter neutronbomben står bara husen kvar, allt liv är dött.

Bergman. Liv Ullman traskar tröstlöst i gummistövlar längst stränderna. Det blåser.

 Eller så är det Tarkovskij, Liv Ullman traskar fortfarande (jag vet hon var inte med i Offret, men det här är min film så jag hittar på).

Himlen mörknar, snart kommer...
 
 ...syndafloden.

 Nu kör vi mot Blair Witch-skogen.

The Road, nu blir det aldrig mer sol.

Jo, titta, molnen glider isär! Ha, vi knökar in en Happy Hollowoodending här ändå!

6 kommentarer:

Anna Brodow Inzaina sa...

Ja, det var verkligen en filmisk resa! Jag antar att du satt som passagerare i framsätet och inte ägnade dig åt detta medan du körde? Det hade kanske blivit en lite för spännande resa annars.

FransyskanH sa...

Tjusigt!

Karin S sa...

Har funderat på Instagram men inte kommit mig för, nu fick jag i och för sig än större lust att installera. Å andra sidan, orkar jag hålla på med det?
Antagligen inte.

Men dina Bilder var jättefina!

Gabrielle Björnstrand sa...

Roligt, fast ödsligt. Men slutet gott allting gott, som jag och William brukar säga.

Jag tror du kunde knökat in en Lars von Trier där i bildbandet också: Breaking the Waves of Normandie.

Charlie Truck sa...

Tack för alla kommentarer! Inser att det alltid är bra med bilder i bloggen.

Instagram verkar verkligen kul, tanken är ju också att det är "socialt" dvs man följer folk precis som på twitter typ. Man kan alltså enkelt skapa en bilddagbok. Det finns redan stjärnor med en massa följare, den här t ex

http://www.slate.com/slideshows/life/instagram-superstar-richard-koci-hernandez-reflects.html

Tror det passar utmärkt vid en resa tex, däremot kanks eman ska lugna sig med effeterna, kan nog bli tröttsamt i längden.

Charlie Truck sa...

Men alltså, vad irriterande det är att man inte kan rätta stavfel i kommentarer i efterhand! Det där gick lite snabbt, ber om överseende!