söndag 15 januari 2012

Det va sommer og vi gikk sammen ganske tett


Jag såg hos Suziluz att Kari Bremnes varit i Stockholm.

Åh! Någon gång ska jag se henne live och då ska hon bara spela låtar från 1991. För mig.

Jag fick hennes skiva "Spor" på kasett (ja, så länge sedan var det). Jag spelade helt sönder den där kasetten under de många långa ensamma vinterkväller  som följde en sommar full av löften. Jag lyssnade på hennes ljuvliga nordnorska och tänkte på att vakna på fjället vid Besseggen. Kanske en av jordens vackraste platser.

Hennes sånger är små juveler, ofta en hel berättelse. De sånger jag känner till bäst är så gamla så de finns ju knappt på video men hela skivan Spor kan ni hitta på spotify. Och så har hon ju gjort mycket bra sedan dess.

Lyssna på en sorglig berättelse från Montreal.




Och en ännu sorgligare från en Københavnerkneipe

Vi hadde gått langt
i gamle brosteinsgate
brosteinsgate e ikkje lagd for stillett
Vi gikk der husan står trangt
vi behøvde ikkje å prate
det va sommer
og vi gikk sammen ganske tett

Och så en extralåt till mina systar i exil (även om vår by kanke inte är så pittoresk som Svolvaer). Där har jag också varit en gång och Lofoten är kanske på riktigt jordens vackraste plats. Där skulle man ha en stuga med gräs på taket.

Inga kommentarer: