söndag 8 maj 2011

Söndag kväll

Vad jobbigt det är när man skrivit ett halvtrist inlägg (exempelvis ett med en lång rad mer eller mindre bra länkar som väl ingen männsika orkar klicka på) att sedan se det där inlägget i bloggrullarna hos sina bloggvänner. Man skräpar ner deras blogg med krafs.

Fast ännu värre är det kanske när man hamnar längst ner i bloggrollen för att man inte uppdaterat på länge. Då står där anklagande: senaste uppdatering för 3 veckor sedan.

Så att synas mitt i sin ynklighet eller att inte synas alls. Bara att välja. Eller att skriva bättre blogginlägg.

Idag har jag gått långpromenad i skogen med hund, barn och make. Vi går ungefär i den ordningen. Desstuom har jag hängt en del tvätt, suttit med och varit stöd under läxläsning (The Magic Bean har hittat på nya äventyr), lyssnat på övning av muntlig bokrapport som ska framföras utklädd till en person i boken (han har valt Harry Potter och blabla vad nu den sjätte boken heter. Den är cirkus 600 sidor, föredraget ska väl vara 2 minuter inklusive omdöme om boken. Jag försökte föreslå en något tunnare bok men nejdå, den här skulle det vara. Det gäller att lära sig i tid att syntetisera information.) Jag har
även dragit upp kanske två maskrosor, ätit alla måltider ute (grillkött oh sallad, nästan uteslutande) och köpt böcker på Amazon (Lorrie Moore, Tina FeyHilary Mantel och Siri Hustvedt).

När jag nu läser de där namnen känner jag mig som sinnebilden för målgruppen "universitetsutbildade medelklasskvinnor över 40 som inte har så mycket tid att läsa som de skulle önska". Jag lovar de där böckerna är säkert de som föreslås bara man väljer en av dem; "Andra som köpt Lorrie Moore har även köpt Hustvedt". Hjälp vad förutsägbar jag är. Men jag ser fram emot att läsa alla böckerna i alla fall.

Vad jag gjort mer? Ja, det undrar jag också.

Inga kommentarer: