onsdag 10 februari 2010

Snowday

Idag har vi ett EPIC, HISTORICAL snöoväder. Det betyder normal, mellansvensk snöyra. Mer slaskigt än braskigt och snö som letar sig innnanför kragen.

Skolan är stängd och jag som slutade jobba för en dryg vecka sedan njuter av att det inte är stressande, vi har kompisar här också, jag vet ju hur jobbiga de där skolstängningarna är när man jobbar. Så vi bakar brownies och tittar på snön genom fönstren, rätt mysigt.

Annars far jag mest trunt på dagarna och försöker hinna se, eller se om en del inna flytten. Har hunnit gå på MoMA, The Met och Whitney den senaste veckan. Så nu har jag sett Monets näckrosor här innan jag åker och ser desamma (fast andra tavlor då) i Paris. Impressionisterna hittar man var man går, var man sitter och var man står. Om ni måste välja museum om ni kommer hit så satsa på The Metropolitan, otroligt stort och med mycket fantastiskt att se.

The Whitney hade stängt tre våningar av fem när jag där så det var lite surt. Men jag såg en videoinstallation. En del bestod av en absurd kortfilm som handlade om brittiska flyktingar som med fara för livet försökte ta in i ett afrikanskt land via hemliga gångar. Man fick bl a se en intervju som en immigrationsbyråkrat höll med en papperslös britt. Ett så enkelt grepp, att byta perspektiv, var rätt effektivt. "Var kommer du ifrån", "En liten ort i Surrey som heter Reading", "Är det säkert det? Vore det upp till mig skulle vi ta emot er allihop, jag har sett hur det ser ut hos er, jag förstår att ni vill bort.  Men det finns inte plats för alla som vill komma" säger den svarta kvinnan med tjock accent från södra Afrika. "Det finns ingen framtid för er här. Förresten vad äter ni egentligen in Surrey?"

Inga kommentarer: