tisdag 10 mars 2009

Väderleksrapport

Måste bara lägga in en kort väderleksrapport: Förra måndagen var skolorna stängda för det kom så mycket snö, i tisdags var det -7°C, en av de kallare dagarna denna vinter, sedan gick det med rekordfart uppåt; onsdag: 0°, torsdag +8C, fredag +14° och lördag-söndag hade vi underbara 20°. Vi åkte på båtutflykt till Ellis Island och Frihetsgudinnan utan att ta med oss jackor!

Och idag har vi +2C! Det är verkligen ingen ordning på vädret i den här sta'n. Och inga luftkonditioneringar eller värmeaggregat hinner ställas om i tid så man svettas och fyser om vartannat inomhus, mycket besvärligt alltsammans. Fast allt kändes mindre besvärligt i helgen, vårvädret lyfte humöret. Plötsligt kom jag ihåg vad skönt det är med fint väder, allt känns lättare.

Ellis Island var intressant, fast det är svårt att föreställa sig att det bara 100 år sedan milliontals människor kom hit på båtar från Europa. Förutom muséet som beskriver betydelsen av Ellis Island och de mänskliga dramer som utspelade sig där finns en utsällning med en historisk överblick över USAs immigration från de första kolonisatörerna till vår tid. Jag tycker det är så fascinerande att det här jättelandet knappt fanns för 200 år sedan och att nästan alla som bor här kommer från immigrantsläkter. 2,5 milioner amerikaner betecknar sig vara av svensk härkomst fick jag veta, jag trodde det var fler men alla är väl så uppblandade numera. De flesta bor i Minnesota förstås där de har lyckas hitta minst lika stränga vintrar som i Norden.

Jag måste nog läsa om Utvandrarserien.

Inga kommentarer: