måndag 23 mars 2009

Cops

Idag började jag dagen med att äta tårta och sedan blev jag tagen av polisen. Jag sprang snabbt genom spärren och råkade använda sonens studentpasserkort istället för mitt. Jag blev stoppad av civilpolis i orange munkjacka. Han visade mig sin BADGE. Det var som på film, fast jag behövde inte böja mig över en motorhuv och få handklovar påsatta. Jag förklarade vad som hänt men han sa att han var tvungen at ge mig en böteslapp och så får jag överklaga. Fast han var jättetrevlig och bad om uräkt när han såg på körkortet att det var min födelesedag.

I Paris hade man aldrig fått en bot, jag hade ju ett giltigt kort på mig. Dessutom kollas inte metron av polisen utan av kontrollanter i fula uniformer som man ser på flera hundra meters håll. De är alltid minst tio stycken varje gång. I Paris har alla plankat någon gång och många gör det jämt. Det skulle inte falla en spärrvakt in att bry sig om någon som hoppar över spärren. Här planakar ingen. Nolltolernasen är inte bara en myt.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Jag hoppas födelsedagen blev god och glad bortsett från detta!

Charlie Truck sa...

Jotack, för mycket tårta som vanligt men annars trevligt!