tisdag 9 december 2008

Dagens real New Yorker är

min kollega flickkvinnan med klackarna och det svepande håret. Hon kommer från Alabama och talar med samma sjungande sydstatsdialekt som Scarlet O’Hara och det var nog den associationen som fick mig att anta, fördomsfullt, att hon var en pappas flicka från någon trädskuggad plantage.

Istället visade det sig att hennes far, som avled när hon var ung, varit militär och stridit i tre krig medans hennes mor födde elva barn. Min kollega är yngst och den enda som avslutat high school. Hon har även läst på universitetet och menar att det bara är lathet att skylla på familjens ekonomi som ursäkt för att inte utbilda sig. Och där sitter jag med mina medelklassiga välvilliga ideal och försöker argumentera för mer hjälp från staten. Men det finns möjligheter för alla, menar hon, om man vill tillräckligt mycket.

Hon har alltid röstat republikanskt, utom i år. Obama får mig att vilja lyssna, säger hon, av någon anledning vill jag höra vad han har att säga.

Just nu bor hennes systerson, som numera är hennes lillebror eftersom hennes mamma adopterade honom för att hans mamma inte kunde ta hand om honom, hos henne och hennes pojkvän i Brooklyn. Över Thanksgiving bjöd hon sin mamma på hennes första utlandsresa, en kryssning i Karibien.

Inga kommentarer: