fredag 31 oktober 2008

Dam dricker ensam

I går satt jag ensam i en hotellbar. Jag skulle haft sällskap men det blev något missförstånd och medans jag satt där och väntade förgäves tänkte jag att i filmer händer det alltid spännande saker när damer sitter ensamma i hotellbarer. De är allitd mystiska och bär på en hemlig sorg och så dyker Sam Shepard upp och bjuder på ett glas. "Two more of whatever it is the lady is having", "Two burbouns, no ice coming up", svarar bartendern, som sedan vakar beskyddande över dem. Sam är också mystisk och bär på en hemlig sorg och så delar de lite sorg och närhet och fortsätter vara mystiska och sedan skiljs de åt.

Men inte dök Sam Shephard upp inte. Det kom inte ens fram någon som jag inte ville prata med. Så var det iallafall förut, för hundra miljoner år sedan när jag var singel och ibland tog tjuren vid hornen och satt ensam vid något bord. Sam Shephard dök inte upp då heller men man kunde iallafall lita på att någon överförfriskad snubbe från Borås på årets Stockholms-konferens skulle försöka konversera lite. Då fick man tillfredställelsen att le avmätt och snoppa av. Nu pratade inte ens bartendern, som väl ändå har betalt för det, med mig mer än nödvändigt. Å andra sidan slapp jag åka hem till en tom etta den här gången. Barnen hade inte ens gått och lagt sig när jag kom hem,då avstår man gärna från överförfriskade konferensdeltagare.

Annars var det kul att vara på stan, vuxna männsiskor gick omkring i de mest märkliga kreationer på väg till halloweenfester. Årets trend verkar vara att klä ut sig till en strippa som klätt ut sig till sjuksköterska. Jag mötte även en man som målmedvetet stegade gatan fram med sin blackberry vid örat iförd kostym, rock och en svart ögonmask. Very Eyes Wide Shut.

Inga kommentarer: