söndag 28 september 2008

Vad de inte sa

Ni kan hitta analyser av debatten mellan Obama och McCain övre hela Internet. Mig fick den nästan att somna, de pratade mest rakt ut i luften, ingen riktig diskussion med utbyte av idéer, ingen passion, ingen debatt. De borde göra en Big Brother-grej, stänga in dem ensamma i ett rum sittandes på varsin sida av ett köksbord så de fick prata fritt - i dirketsändning.

Temat var hursomhelst utrikespolitik och för att belysa diskussionens fokus kan ni sedan se vad som inte sas. Följande ord yttrades inte alls eller behandlades mycket kort (möjligtvis medans jag slumrade till):

Kina
Afrika
Darfour
Indien
Sydamerika
Europeiska Unionen (det enda europeiska land jag tror de nämde var Spanien i en känga åt McCain)
FN
Humanitär hjälp till tredje världen
Hungersnöd
Männskliga rättigheter (förutom att McCain sa ett tydligt nej till tortyr)
Klimathot

Ingenting om ideologi, om vilken roll USA borde ha i världen (interventionistisk eller sköta sitt?), om USAs vikande internationella popularitet under se senaste 8 åren och vad det innebär, om att USA borde ta ledningen i kampen mot den globala uppvärmningen (ok det kanske vore att hoppas på lite väl mycket).

Det hela handlade om Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan och två ord om Israel. Vilket ju är viktigta frågor, missförstå mig inte, men jag ville ha en ideologisk diskussion, inte en taktisk om vem som röstade för/mot vilken truppförstärkning när.

Du vill ju bli "den fria världens" nästa ledare - vart vill du leda oss?

Inga kommentarer: