tisdag 23 september 2008

Amies

Nu har jag snart druckit fler kaffekoppar med fransyskor än jag gjorde under hela min tid i Paris. Näe nu överdriver jag, men jag har kanske två franska vänninor som jag kommer att hålla kontakten med. Mina andra vänner i Paris är svenskar, estländare, en tyska etc. Här däremot är jag nu plötsligt en av många franskspråkiga skolföräldrar som precis kommit hit. En i gänget med liknande referenser; samma suckande över amerikanska matvanor och tv-program, samma problem med att hitta en frisör eller en barnvakt. Jag har aldrig kännt mig så fransk. Så när jag flyttar härifrån kanske jag kan hålla kontakten inte bara med estländarna jag lärde känna i Paris utan även fransyskorna från New York?

2 kommentarer:

Karin S sa...

Skumt det där med identitet.

Charlie Truck sa...

Jag vet. Minsta gemensamma nämnarna för mig verkar vara fler med franssyskor här än med svenskor. Vilket säkert inte är konstigt men jag kunde ju ha kommit på det när jag bodde i Paris kan man tycka...
Men där var jag så utländsk hela tiden!