söndag 10 augusti 2008

Uppdatering efter 10 dagar.

Så här fint ska jag ocksa skriva om New York snart. Jag känner mig lite insatt och hemtam när jag känner igen en del han skriver om (dörrhandtagen) även om jag inte varit på så många takfester direkt. Men i lördags hade vi vårt första dinnerparty, på taket. Eller det var min kusin som kom hit och hjälpte oss lyfta upp ett bord på takterassen och sedan stannade på middag, men ändå, det kändes bra att ha gäster (eller en gäst då om det nu ska vara så noga!). Det betyder att man är hemma, inte på semester. Det var mysigt att sitta på taket i den varma natten med värmeljusen från Ikea.

Jag ligger (obekvämt) i sängen och skriver, nu åker brandkåren förbi igen. Det finns en station på vår parallellgata och de har utryckning minst ett par gånger per natt. Och de använder alltid sirenen. Dels den vanliga som liksom sjunger och så det där stora brölet som lägger sig ovanpå. Det låter som Hill Street Blues varje natt här och jag hoppas förgäves att det ska få mig att drömma om Captain Furillo.

Vi tittar på 2008 ars motsvarighet: Wired säsong 2. Det är visserligen Baltimore men idag när vi åkte taxi längst med Hudsonfloden såg det lika nerslitet ut. Hur går det ihop, världens mest överhettade bostadsmarknad och ändå massor av övergivna industrilokaler, sunkiga parkeringshus, skräp och obebyggda tomter? Igår gick vi förbi något som såg ut som ett nedgånget garage då dottern säger: titta en häst! Och mycket riktigt, det var ett stall mitt på Manhattan. Det luktade häst i hela kvarteret.

Så let's be careful out there!
ps. visst var hans lite galna fru mycket mer sympatisk än den där iskalla brunetten?

Inga kommentarer: