måndag 19 maj 2008

Tipslådan

Igår natt när jag borde sovit hittade jag en boksite, www.goodreads.com, där man kan recencera böcker, diskutera, skaffa vänner (givetvis), hitta lästips och även handla via Amazon eller andra. Dessutom hade de en snygg widget så att man kan skryta med hur mycket man hinner läsa som jag genast måste testa (se nedan till höger). Nu blir jag tvungen att läsa lite mer så att jag kan uppdatera!

Nu skulle jag precis beklaga mig över att jag inte hittat en svensk site med motsvarande features men då hittade jag en 29-åring från Göteborg som är "currently reading" samma bok som jag och har halva bokhyllan full med "mina" böcker. Sedan hittade jag en rad medlemmar som tydligen läser på svenska. It's a brave new word och Goodreads har givetvis böcker på en massa språk, varför begränsa sig till ett?

Tanken är givetvis att om man gillar samma böcker kan man lättare tipsa varandra. Samma prinicp finns ju på www.lastfm.com och www.deezer.com för musik.

Det finns ju numera en oändlig mängd intresseklubbar och nätverk, plus alla bloggar man vill läsa och debatter man vill delta i. Lägg sedan till det vanliga nyhetsflödet. Och facebook. Och mailen, den privata och jobbets....

Ett rätt bra hjälpmedel i den här röran är www.netvibes.com. Man skapar sin egen förstasida så att när man öppnar datorn på morgonen har man de RSS-flöden man vill redan updpatetade och kategoriserade. Man kan även lägga till facebook, bokmärken, nämda deezer, vädret, hotmail, flickr.....Allt ordnat is nygga flikar. En liten virtuell personlig assistent som talar om vad som hänt sedan sist, smidigt värre!

Inga kommentarer: