onsdag 14 maj 2008

Dinner

Vårt hus kom med vinkällare och gräsmattefanatikern aka the french husband (TFH i vardagslag) hittade ett nytt fritidsintresse. Eller inte riktigt, för han dricker fortfarande knappt något vin alls (jo genetiskt är han fullblodsfransman, där fick ni biologister!) men det blev kul att läsa in sig, att handla, fynda på vinmässor (på höstarna har man "foire au vin" överallt i Frankrike, även på simplaste snabbköp) ja egentligen allt runtikring. Mitt bidrag består mest av konsumtion och lämpliga aaahanden och uppskattande smackanden. Jag är trots åtta år här fortfarande rätt rudis på olika slott och cepages.

Men källaren har växt och nu visade det sig vara rätt knepigt att få med sig vinförrådet över Atlanten så häromkvällen kom en kompis över och köpte med sig rubbet hem. Eller nästan, några flaskor sparade vi och vi har ju inte så många veckor på oss så nu funderar jag på om jag ska ta en Chateau-Neuf-du-Pape 2002 eller St Emilion 2000 till fiskpinnarna?

Jag äter ensam i kväll och funderar på vem jag skulle vilja dela min hårdpanerade fiskrens med. Jag kom fram till att jag ikväll skulle bjuda Madeleine Albright, Simone Veil, Elisabeth Badinter, Gro Harlem Brundtland och Nadine Gordimer. Så skulle jag sitta tyst i ett hörn och febrilt anteckna medan de snackade feminism, geopolitik, religion och kärlek. Sedan skulle jag fråga varför de inte bloggar eller skriver kåserier i kvällspressen. Alternativt tar över världsherraväldet.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Mme Badinter känner jag inte till sedan tidigare, annars låter det som en otroligt intressant middagsbjudning.

Om du äter fiskpinnar till de vinerna antar jag att frysutrensning pågår parallellt med vin-dito...

Till sist sitter du där med en frysskadad påse Amerikansk grönsaksblandning och en överjordiskt fin champagne.

Charlie Truck sa...

Du har förstått läget! Ikväll funderade jag över vad jag ska göra med minst 7 portioner nedfryst överbliven raclettost. Men och andra sidan har jag hemgjord glögg kvar också!