fredag 21 mars 2008

Tumgreppet

När jag var barn fanns det en något som kallades för tumgreppspredikan. Det gick ut på att pastorn utan förberedelse tog ett tumgrepp i bibeln och sedan predikade över den vers som tummen råkade hamna på. Tanken var givetvis att tummen leddes till "rätt" vers som man sedan med gudomlig inspiration talade över. Jag har aldrig, mig veterligt, hört en tumgreppspredikan (även om man ibland undrade) så jag kan inget säga om resultatet men i den miljö jag växte upp i stod det inte högt i kurs. Predikan skulle förberedas med gedigna studier av teologiska och andra texter likväl som andlig förberedelse. Inspiration ville man nog också ha, men jag vet inte om man riktigt litatde på att den skulle infinna sig i rätt ögonblick.

Men, men ibland känns det ju ändå som man får en liten vinkning, eller ögonblinkning. Med anledning av mitt inlägg "Balansgång" nedan kände jag mig rätt träffad av det som jag just såg är dagens bibleord på www.bibeln.se:

"Mjukt svar stillar vrede,
hårda ord väcker harm."

Ordspråksboken 15:1

ps. Jag lovar att på måndag är jag lika världslig som vanligt. Glad Påsk!

Inga kommentarer: