onsdag 22 augusti 2007

Fourniture scolaire


Nu närmar det sig: the big rentrée.

"La rentrée" betyder återkomsten men används mer i betydelsen start, början. Det är i Frankrike en egen säsong som inträffar efter semestermånaden som är augusti. Givetvis menar man "la rentrée scolaire" (skolstarten) men även så mycket mer, allt börjar om; teatersäsong, biosäsong, den litterära säsongen, nya TV program...

Sedan maj-juni har allt skjutits upp. Vi får se "à la rentrée", låt oss träffas "à la rentrée", vi tar beslutet "à la rentrée"... Det gör att den här tiden på året kan bli rätt hektisk.

En viktig sak att göra om man har skolbarn, förutom att hitta Mary Poppins, är att införskaffa skolmateriel. Man får en lång, mycket exakt lista på pennor, kritor, märkliga plastfickor, pärmar, block etc som ska inhandlas. Varje år visar varje nyhetssänding minst ett par reportage om stressade fyra-barnsmammor som står på stormarknaden och försöker övertyga sin modemedvetna sexåring om att hon inte behöver ett Barbie-pennfack eller My Poney-agenda. Många familjer får ett speciellt bidrag i augusti för dessa utgifter.

Jag har alltid tyckt att detta varit så typiskt franskt. Visst man fick kanske en ny skolväska (men man ville ju bara ha en plastkasse iallafall) eller ett par nya jeans men jag minns inte att det var någon stor köpfest.

Men så fick jag veta sanningen från folkliga vänstertidningen Aftonbladet. I Sverige handlar fourniture scolaire inte om block och penna utan om MP3-spelare och laptops! Läs här.

Kan någon förklara för mig vad en MP3-spelare har i ett klassrum att göra? Ingenting givetvis och jag tror ju egetligen inte att det är så här, jag tror att Aftonbladets "prylexpert" (det är tydligen hans titel på fullaste allvar) behövde komma upp med en artikel och ville produktplacera lite av de gadgets han fått gratis att skriva om. Men ändå, hur korkade artiklar får man skriva?

2 kommentarer:

Jorun sa...

Mina pojkar började skolan i dag, men det enda den äldre fick var en fransk agenda med delfiner på. Den yngre fick ingenting, stackarn.

Några mp3-spelare eller lapptoppar har inte heller siktats i deras rum.

Charlie, jag har inte din mailadress. Skulle du kunna skriva en rad till boklov@gmail.com?

Hälsningar från Luxemburg, där det inte är Mary Poppins som gäller utan snarare Singin' in the rain...

Charlie Truck sa...

Det var väl det jag visste att det var en löjlig artikel.
Grattis till nya bostaden!
Mail kommer.