onsdag 27 juni 2007

Kommungubbar


(Brasklapp om nu någon skulle undra: Kommungubbar kan i denna text givetvis vara av båda könen)

I Frankrike finns det 36500 kommuner. De flesta är mycket små; en stad, en by och ibland verkar det bara vara några hushåll. De flesta "Maire"(borgmästare) är frivilliga som jobbar gratis vid sidan av sitt vanliga jobb. "La mairie" dvs kommunalhuset el. stadshuset om ni så vill brukar vara ett trevligt stenhus, som visserligen troligtvis är byns största hus men ändå smälter in bra i byns helhet.

Och så finns det det här som jag gick förbi på lunchen idag:

(I verkligheten är det vit marmor, med ståtliga fontäner framför)


Den diskussionen skulle man velat höra:

- Hörrni vi har en massa pengar kvar på budgeten, vad ska vi göra? Dagisplatser, skolpersonal, närakut, lekparker? Några förslag?

- Jag tycker mitt kontor är lite trist, kan vi inte bygga ett nytt komunalhus?

- Ja, ett jätte-jättestort. Lite Stalinistinspirerat sådär!

- Bra idé, gamla Sovjet var bra på statsägda byggnader som verkligen fick medborgarna att tänka sig för två gånger innan de kom och störde politrukerna med sina klagomål.

- Ja, jag har alltid vela tjobba i "The ministery of Truth".

- Bara arkitekten gillar Wagner så är jag nöjd.

Inga kommentarer: