onsdag 23 maj 2007

Löpsedlar


En märklig sak här är att det inte finns några kvällstidningar. Det finns kommersiell skval-radio, reality-TV en masse, hur många snaskiga skvaller-veckotidnigar som helst men ingen Aftonbladet, Expressen eller The Sun. Givetvis menar alla fransmän att det beror på att det inte finns läsare till så lågtstående press som man t ex har i England men det har jag svårt att tro.

Däremot finns det flera morgontidningar och en drös veckomagasin av typ Time Magazine. Men de flesta är rätt mesiga och handlar mest om bostadsmarknaden (var är det dyrast att bo i Paris?) eller "avslöjande" reportage om Frimurarna. Ingen har nog tyngden av en "Der Spiegel".

Men man slipper som sagt stirra på orden: chock, kränkt, sprit, skatt, lurad, naken, gråt-attack, sängen, Kungen, Carola och TV när man väntar på tåget.

4 kommentarer:

Hanna Glut sa...

Haha, så träffande om L'Express och Le Nouvel Obs! Dessutom irriterar jag mig på hur de lyckas fylla fyra sidor med vad som ledigt skulle gå in på en.

Det hela påminner mycket om hur man på TV kan se minst ett avslöjande reportage i månaden om fransmän som startar eget, antingen utomlands (Marocko eller Thailand) eller en gîte i något pittoreskt semesterresmål på uppgång. Eller ett reportage om folk som bygger hus i harmoni med naturen (och med entreprenörens plånbok).

Charlie Truck sa...

Precis! och dess eviga listor; bästa stad, sjukhus, grande école...

Välkommen hit förresten! Hur hittade du mig?

Hanna Glut sa...

Mmm. Har alldeles nyligen läst både om bästa och sämsta maternité och gymnasieskolor, naturligtvis med kompletta listor. Men varför läser jag!?!

Jag hittade hit via bloggen Opublicerat, som nog har bytt namn ett par gånger sedan den hette så...

Charlie Truck sa...

Fastnade i "bästa sjukhus-listan" och satt plötsligt och fördjupade mig i "landets bästa höftledsoperationer"....